Wednesday, January 25, 2012

Senyumlah..=)


Ahlan wa sahlan..kenapa tajuk entry kali ni saya suruh diri saya dan sahabat2 senyum?sebabnya, sekarang saya tengah cuba nak menghabiskan buku motivasi bertajuk, Senyumlah, karya saudara Syed Alwi Alatas terbitan Galeri Ilmu. Yes, i have to finish it , and if i can, i want to re-read it again and again. buku ini sgt bagus sbb ia menfokuskan kuasa sesebuah tindak balas terhadap permasalahan hidup yg kita hadapi sehari-hari.

saya percaya semua org punya masalah. tetapi yg menjadikan sesuatu masalah yang sebenarnya kadang2 kecil menjadi besar adalah cara diri kita sendiri bertindakbalas terhadap masalah tersebut. mmg mudah hendak bercakap, walhal berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul. apa yg cuba sy nyatakan di sini adalah nasihat buat diri sy sendiri yg kadang-kadang tidak dapat bertindak rasional terhadap sesuatu masalah yg dihadapi. kadang2 dek terlalu mengikut emosi, takde masalah dikatakannya satu masalah. yakin pada kekuatan sendiri, ubah kelemahan menjadi kekuatan, tingkatkan keimanan dan sentiasa berfikiran positif. then you will find out how to solve the problem, not keep asking why i have to face this problem. sebabnya bila kita tidak cuba belajar untuk bertindakbalas secara positif dan rasional terhadap sesuatu masalah, kita akan melihat setiap apa yg terjadi pada diri kita semuanya adalah masalah.


contohnya, bila kita masih menganggur, kita katakan satu masalah sbb belum ada kerja. boring tak tahu nak buat ape., byk sgt masa kosong. then bila kita dah bekerja, sibuk, kita akan kata tak cukup masa utk buat benda lain sbb terlalu sibuk dgn kerja lantas terdetik dlm hati, bestnya kalau tak kerja, byk masa boleh jaga anak 24 jam.


so sebenarnya kita sendiri harus melihat sesuatu yg ada pada kita sekarang adalah peluang dan bukan masalah. ia , contoh yg sy bagi mungkin nampak kecil. mcm mana dgn mereka yg diuji dgn ujian kematian insan tersayang?masalah kesihatan yg serius. bg sy di situ, tingkatkan keyakinan dan keimanan kita pada Allah utk menghadapi saat2 sukar itu.


sy kongsikan di sini bukan utk mengatakan yg sy seorang yg positif, yg pandai bertindak balas terhadap masalah. the real is, im the other side. so THIS is for me. sbb bila mana sy rasa resah, sy kena baca balik tulisan sy ini, dan mengingatkan diri betapa sy boleh sepositif ini untk berkata-kata spt ini. and tak salah rasanya sy cuba kongsikan pada mereka yg sdg membaca.
maaf kalau ada yg tidak setuju, tp itu kehendak masing2 utk bertindak balas. da...da...senyum =)

http://ilhamseorangmama.blogspot.com/2012/01/senyumlah.html

No comments:

Post a Comment