Wednesday, August 24, 2011

Berprasangka baiklah kepada Tuhan

Berprasangka baiklah kepada Tuhan - Siti Amienaa

Assalamualaikum

Jujur sekali sekarang aku tengah gaduh dengan seseorang yang boleh lah dikatakan sebagai BFF. Pergaduhan ni bagaikan penghujunglah kepada persahabatan murni kami sebab setiap kali aku minta maaf dia x jawab apa pun.Dan. dan. dan. aku pun dengan ini mengisytiharkan 'BERPUTUS ASA'. kadang-kadang apabila sesuatu masalah tak da penyelesaianya maka latihlah diri untuk berputus asa.

memikirkan aku yang mungkin mempunyai kawalan emosi tahap 0 maka aku pun mencarilah terapi-terapi aku of course ni antara terapi-terapi yg masuk dalam list aku:
1. Dibah merangkap rumate aku yg rasanya otak dia da mampat dengan perkongsian masalahku
2. ni la. Blog.
3. rakan-rakan yang lain? sorry bukan aku tak percaya tapi mungkin keadaannya sudah x sesuai.

Dalam usaha aku menerapikan emosi dan aku pun tanpa disedari telah menjangkau kaki ke POPULAR. dan aku ternampak sebuah buku ni tajuk dia 'SENYUMLAH' karya Syed Alwi Alatas. buku ni memotivasikan disamping dalam masa yang sama memantapkan iman kita. why? sebab ni contoh-contohnya

dalam salah satu halaman dalam buku ni mengatakan tentang sifat manusia yang suka berburuk sangka dengan Allah. terkejut? jangan sebab kebanyakannya kita sendiri yang melakukan semua. apabila timbul masalah, kita akan kata ' kenapa aku, dan bukannya dia' kenapa masalah ni tiba waktu ni dan bukannya waktu free dan kalau bla bla bla. ni la contoh jelas kita berburuk sangka dengan Allah walhal di facebook selalu ja share kata-kata (Allah x akan hlangkan matahari, dengan mnurunkan hujan melainkan untuk melihatkan betapa indahnya sang pelangi).

tahu tak apa pun yang berlaku dalam hidup kita masalah sekecil atau sebesar mana pun semuanya telah Allah tetapkan kepada kita. Why menyusahkan hambanya? sebab kita memerlukan motivasi yang tinggi. manusia ialah creature yg pelik dan lemah. sebab tu ada fakta yang kata baby manusia adalah baby yang paling lemah. semakin banyak masalah yang kita lalui tanpa sedar sebenarnya kita semakin dewasa. dewasa dengan kehidupan.

apabila masalah besar berlaku kepada kita berusahalah dengan sebaik mungkin dan andai kata tidak ada penyelesaiannya maka berhentilah dan jangan pedulikannya. kekadang ada perkara yang memang diluar kawalan kita contohnya jelas sekali pergaduhan aku dan seorang teman ni. aku da minta maaf tapi semuanya tak akan berakhir selagi sahabat itu opsss x ble da guna sahabat, memaafkan..

mengakhiri kata: hilang kawan tak pa, jangan hilang Allah

http://burungpipitbelajarterbang.blogspot.com/2011/07/berprasangka-baiklah-kepada-tuhan.html

No comments:

Post a Comment